Begeleiding Leerlabs Doorbraakproject VO

Voor het doorbraakproject-VO begeleidden wij twee jaar lang een aantal scholen bij het uitvoeren van hun zogenaamde leervragen op het gebied van eigentijds leren. Op de betreffende scholen werden projectteams gevormd, die wij adviseerden met betrekking tot de uitvoering en invulling van de projecten.

Enkele van door ons begeleide projecten:

  • Het leerlab 21e-eeuwse vaardigheden. Dit heeft ontwikkellijnen, rubrics, lesvoorbeelden en een digitaal systeem opgeleverd waarmee scholen vaardigheden kunnen opnemen in hun curriculum.
  • Het leerlab Digitale didactiek. Dit heeft heeft tal van praktijkvoorbeelden opgeleverd over het inzetten van ict op school. Het leerlab ging op zoek naar het antwoord op de vraag hoe ict activerende en motiverende didactiek kan stimuleren. De professionalisering van docenten was daarbij een belangrijke stap.
  • Het leerlab Schoolorganisatie. Hierbij zijn zes scholen, ieder op hun eigen manier, aan de slag gegaan met het dusdanig inrichten van de organisatie dat gepersonaliseerd leren mogelijk werd.
  • Het leerlab curriculumontwikkeling. Meerdere scholen zijn aan de slag gegaan met het ontwikkelen van een eigen curriculum, lees meer